27. 11. 2007

Nokia 770: Česká klávesnice (aktualizováno)

Internetový tablet Nokia 770 se v Česku oficiálně nikdy neprodával a stejné je to zatím to i s jeho nástupci N800 a N810. Úvodní větou jsem trochu naznačil drobnou lapálii, která čeká na české majitele Nokia Internet Tabletů (NIT). Operační systém Internet Tablet OS 2006 (OS2006) v Nokii 770 je linuxový OS a má základ v distribuci Debian. Díky svému původu OS2006 podporuje takzavně „out of box“ psaní a zobrazování českých znaků. Napsal jsem psaní, ale musím dodat, že jen přes „onscreen“ klávesnici. Rozpoznávání písma pro češtinu nefunguje a stejně tak ani predikce psaní. Jiná situace je u už zmíněné onscreen klávesnice, která je v Nokii hned ve dvou verzích, pro psaní stylusem a pro psaní prsty. Tyto klávesnice sice obsahují české znaky, ale jsou tak nešikovně schované, že o ergonomii psaní česky na NITu nemůže být řeč. Nokia u svých NITů naštěstí dveře pro lokalizace klávesnic do dalších jazyků nezavřela, naopak je podporuje a na stránkách o platformě maemo k tématu lokalizace klávesnice existuje návodná dokumentace.
Vzhled a mapování klávesnice je v NITech možné ovlivnit pomocí XML dokumentů a s příslušně upraveným XML dokumentem je tak možné klávesnici Nokie 770 počeštit. Po koupi Nokie 770 jsem o "spáchání" něčeho podobného v XML dokonce na chvilku i uvažoval, ale k mému milému překvapení jsem objevil už hotovou českou lokalizaci klávesnice. Lokalizace byla sice určena pro novější N800 a OS2007, ale v 770 funguje také a to k mé naprosté spokojenosti.
Autor lokalizace, Jiří Benc, se při její tvorbě rozhodl místo hraní si s popisem klávesnice v XML naprogramovat vlastní překladač textového popisu klávesnice do binárního formátu. Výsledek své práce si nenechal pro sebe a zveřejnil ho na svých stránkách.
Vzhled lokalizované české klávesnice vidíte na screenshotech. Pro instalaci do mé Nokie 770 bylo potřeba přidat do zdrojů následující repozitoř:

web address: http://upir.cz/maemo
distribution: bora
components: czech
Instalace ze stránek http://www.upir.cz/maemo/cz/ se mi totiž nedařila.

Za laskavost bývá slušné poděkovat a tento textík je tedy alespoň takovým malým poděkováním Jiřímu Bencovi za českou klávesnici pro Nokia Internet Tablety.
Opraveno 1/12/2007 15:30

Aktualizace 05/02/2008
Dobrá zpráva pro současné i budoucí majitele nového internet tabletu Nokia N810 se objevila v diskuzi pod tímto článkem. Jiřího Benc, autor počeštění onscreen klávesnic v Nokiích 770 a N800, pracuje nyní i na počeštění hardwarové a onscreen klávesnice v nejnovějším internet tabletu Nokia N810.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hehe, děkuju :-)

Docela mě překvapuje, že klávesnice chodí i na 770, nepřišlo mi, že jsou formáty klávesnice na OS2006 a OS2007 binárně kompatibilní. Ale nijak podrobně jsem to nestudoval. Asi jsou, když vám to funguje :-)

Ad Céčko: klávesnice není napsaná v Céčku, to jen překladač z textového popisu klávesnice do binárního formátu. XML, které používá Nokia, mi přijde naprosto nepoužitelné - než bych v něm klávesnici napsal, zbláznil bych se. Navíc překladač z onoho XML není pro OS2007 k dispozici (nebo aspoň v době, kdy jsem klávesnici tvořil, nebyl; jak je to teď, nevím).

palmista řekl(a)...

Funguje :-)
Díky za opravu a doplnění nepřesných informací v mém textu, už je to opraveno.

Anonymní řekl(a)...

Jiří, nemel bys prosím pěkně nekde po ruce české locales pro OS2008 (N800)? Ty z tvé stránky jsou nefunkční pod OS2008

Anonymní řekl(a)...

Když něco chcete, pošlete mail, čtu ho o něco častěji než diskuzní fóra ;-)

České locales pro OS2008 budou, ale ještě to bohužel chvíli potrvá. Na svou N800 si OS2008 totiž zatím dávat nechci, používám ji na práci a některé pro mě důležité programy nejsou ještě portované.

Čekám tedy na N810. Kódy z device programu ale stále ještě nefungují, takže to vidím nejdříve na půlku ledna.

Ondra Toral řekl(a)...

Je to už podruhé, co hledám zajímavé články o PDA a Google mě poslal sem. Sice mám tento blog v RSS, ale asi bych si měl projít archív.

Díky za zajímavý článek, jsem zvědav, jak se podaří lokalizovat vstup z HW klávesnice na N810...a tady se to určitě dozvím :)

palmista řekl(a)...

Díky za pochvalu.
Na lokalizaci hw. klávesnice u N810 jsme také zvědav.
Pokud mi totiž něco u Nokie 770 nebo Palmu TX chybí, je to právě integrovaná hw. klávesnice ...

Anonymní řekl(a)...

No dobře, když už z toho tady vzniklo diskuzní fórum o českých klávesnicích k Nokiím tabletům :-)

O víkendu jsem pracoval na české klávesnici pro OS2008. Moc se neradujte, ještě to chvíli potrvá. Nokia překopala mraky věcí, přidala podivné cache s neznámým formátem a tablet odmítá přidané rozložení klávesnic akceptovat.

Nicméně už mám aspoň rozmyšlené, jak na to. V tuto chvíli mi už jakž takž chodí české rozložení pro hardwarovou vysunovací klávesnici. On-screen česká klávesnice zatím nepřežije reset.

Vidím to ještě na minimálně jeden celý víkend práce.

Ale už jsou aspoň k dispozici české locales :-)

Ondra Toral řekl(a)...

Moc se těším, v mezidobí jsem si pořídil N800 a jsem unešen...

Ondra Toral řekl(a)...

jiří benc: děkuji za aktualizaci pro OS 2008! Na N800 jede krásně...