6. 6. 2007

Palm Foleo, krok špatným směrem?

K této úvaze mě vyprovokoval článek na palmhelp.cz Proč je Palm Foleo krok správným směrem? Doporučuji přečíst a pro rychlíky a sebe si dovolím shrnutí článku jednou větou „Foleo bude skvělé, dobře Palm!“

Můj pohled na Foleo je trochu jiný naž autora zmiňovaného článku. Z revolučního 3. byznysu „strýčka Jeffa Hawkinse“ se v mých očích vyklubala prachsprostá trochu přerostlá kopie Psionu Series7/netBooku z let 1999/2000 nebo IBM z50 WorkPadu. Nu dobrá, to nakonec nevadí a pokud bude zajímavá cena proč ne. Koncept mininotebooku se mi vždy líbil a plusem pro Foleo je v mých očích zajímavá cena a značka Palm na „víku“. Jenže to tentokrát nestačí, pokud není cena a značka podepřena vyváženou hardwarovou specifikací a dobrou implementací OS.

"As you start using it the browser becomes a reall important part of the product. If I could do it again I'd put a faster processor in it. The video is jerky." Jeff Hawkins

Citát vyjádřil přesně, to čeho jsem se obával a čeho se v případě Foela bohužel dočkáme, tedy starých známých nectností výrobků od Palm Inc. Ta nectnost se někdy jmenuje bídné HW specifikace a jindy nepříliš povedená implementace OS a HW.
Ne, nejsem příliš tvrdý, taková je má zkušenost. Důkazem budiž třeba LifeDrive a HDD použitý jako úložiště programů tzv. Storage Heap nebo věčně se restartující Treo 700p. Slyšeli někdy v Palm Inc. třeba o power managmentu? Pokud ano, proč TX nemá proměnou frekvenci CPU v závislosti na zatížení CPU, když to použitý typ CPU umožňuje? Vědí v Palm Inc. jak funguje „stránkování“ RAM a pokud ano, proč od zavedení NVFS zažívám u Palmů lagy při otevírání aplikací s velkými databázemi? A pokud to Palm OS neumožnoval, proč nepřidali dost Heap Memroy a DB Cache? Vždyť až Treo 680 překonalo množstvím Dynamic Heap (RAM) čtyři roky staré palmy (TT3 a TC) a podobných proč je celá řada.
Foleo je i podle Hawkinse poddimenzované a jeho plné využití tím bude trpět. Ve Foleu je totiž použit procesor z rodiny Intel XScale PXA 27x, který nemá integrovanou FPU jednotku a tak si dovedu představit, že toho bude mít CPU ve Foleu „plné zuby“ a pokud se nějakou náhodou do Folea nedostal grafický čip, bude přehrávání třeba filmů na displeji s rozlišením 1024x600 pěkně bídné a Ben Combee si může hledat kodeky jak dlouho chce. Díky fotkám z Palm InfoCentera také víme, že integrovaný Storage Heap ve Foleu je jen 128 MB(?!) a o velikosti RAM si tedy nedělám velké iluze. Bohužel ani Linux není samospasitelný pokud není patřičně hardwarově podepřen a aby toho nebylo málo, objevilo se tvrzení, že Palm Inc. navíc vynechal ze svého Linuxu grafický X Window System. Absenci PIM aplikací už přejdu jen pokrčením ramen, sice to trochu staví na hlavu tvrzení o přenesení klíčových dat z Trea do Folea pro práci na větším displeji, ale co, nakonec se určitě nějaké PIM třetích stran objeví. Jako ze špatného snu na mě ale zapůsobilo tvrzení, že z Folea nejdou posílat emaily jinak než pomocí Trea a protože Treo nemám a pořídit si ho nehodlám, je pro mě Foleo opět méně použitelné.
Zabývat se Foleem jako stand-alone počítačem je zatím díky pozicování Folea jako doplňku k Treu nepříliš produktivní i s ohledem na emailového klienta, který stand-alone provozu není schopen. Sám Hawkins potvrdil, že Foleo jako náhradu subnotebooku půjde v této "první edici" používat nepříliš dobře díky malé SW výbavě a zaleží tak na vývojářích třetích stran jak rychle půjde Foleo vybavit do podoby použitelného subnotebooku.

Je to pro mě jako pro palmistu a příznivce strojků se značkou Palm docela těžké psát takovouto až snad dehonestující stať, ale nemohu si pomoci. Některou z „hraček“ se štítkem Palm nosím po kapsách už více než 7 let, ale Palm v poslední době dělá opravdu vše proto, abych své příští PDA, ať už s GSM nebo bez, hledal mezi produkty jiných výrobců. Palm vlastně v tuto chvíli nemá ve své nabídce jeden jediný produkt, který bych si chtěl koupit a to je za posledních 8 let opravdu poprvé. (Treo 680 mi zatím prostě nesedí a i proto, že mu chybí třeba WiFi nebo HiRes+).

Na tajemný třetí byznys Palm Inc. jsem se docela těšil, bohužel Foleo mé očekávání nenaplnilo. No nic, třeba to ještě rozchodím :) a za rok si budu sypat popel na hlavu a Foleo budu vynášet do nebes (kéž by). Nechci končit skepticky, předvedení Folea na D All Things Digtal alespoň demonstrovalo novou funkční linuxovou platformu, která si jistě po určitých úpravách najde cestu do chystaných nových modelů smartphonů Treo. Když už nic jiného, tak alespoň toto je pro velkou část palmistů určitě dobrá zpráva.

Upraveno 07/06/2007

8 komentářů:

Michael řekl(a)...

Z palmhelpu můj názor asi všichni znají.. Takže pouze dodám odkaz na http://www.cdr.cz/a/21537
Z prvních zpráv co jsem četl, by to mělo stát zhruba 4200Kč. V ČR to ale jistě bude dražší, ale nepočítám, že to bude dražší o několik tisíc.

Anonymní řekl(a)...

Plne souhlasim s nazorem Micheala. Misto aby Palm prekvapil (svym zpusobem se mu to povedlo) a ohromil popr. ochromil konkurenci, se mu povedl jakysi polotovar, nedotazeny ani po strance HW ani SW. Mozna spechali na trh s necim novym, ale aby to nebyl hrebik do rakve.
Mel bych otazku k OS. S jakou pravdepodobnosti, to muzete rict vy zkusenejsi, bude mozne prehrat stavajici OS v Palm TX na novy?

Anonymní řekl(a)...

Omlouvam se Michaelovi. Samozrejme souhlasim hlavne s autorem clanku s "palmistou" a me prehlednuti melo za nasledek pouziti spatneho jmena v uvodu predchoziho prispecku. ;-)

palmista řekl(a)...

2 michael : když jsem to psal tak jsem ještě o Asusu Eee nevěděl, ale kdyby ano, byl bych k Foleu ještě krapet skeptičtější.

2 anonym : s možností přehrání Palm OS v TXku něčím novým od Palm Inc. bych nepočítal. Jediná naděje na nový OS v Palm TX je linux od chlapíků z hackndev.com, kteří na tom udělali už obrovský kus práce.

Já osobně jsem ale po 80% procent času práce s TX a Palm OS maximálně spokojen, bohužel těch zbývajících 20% už tak moc ne a to je přesně doba kdy přemýšlím nad změnou OS a PDA :-)

zdeny řekl(a)...

Tak nevím. Používám již nějakou dobu trea, nyní už delší dobu 650 a také asi rok LifeDrive. Treo je vynikající, LD se mi také líbí, oba používám, jistě sem tam nějaký reset, toť vše. Nejsem žádný experimentátor, používám jen osvědčené aplikace. Vadí mi jen DocToGo, že v nové verzi mi nepodporuje dostatečně češtinu. O Foleu celkem nepochybuji, určitě bude také dobré a časem budou aplikace, které ho značně pozvednou. Sám přístroj bez SW není ničím. Je třeba vyčkat a pak dělat soudy podle praxe.

palmista řekl(a)...

2 zdeny : kdybych si o Palm strojkách nemyslel, že jsou fajn, tak bych se "nenamáhal" s títmo blogem :-)

... jenže v některých věcech jsem asi maximalista a ty občasné lagy mi u TXka prostě vadí a LD je podle mé, i když jen krátké, zkušenosti na tom ještě o něco hůř.

Anonymní řekl(a)...

Moje prvni reakce byla podobna. Ale cim vic nad tim premyslim, tim vic ve Foleu vidim slusny potencial :-)
U me doma by to byl treba idealni pristroj pro rychle vyrizeni posty ci cteni zprav na Internetu apod...Dovedu si predstavit, ze bych si jej s sebou bral treba i na vikendy na venkove misto pomalu bootujiciho/probouzejiciho se a energii zerouciho hrejiciho neotebooku.
Rekl bych, ze uspech Folea zavisi predevsim na jedne veci: vstricnosti Palmu k vyvojarum. Je treba, aby se kolem nej vytvorila minimalne takova vyvojarska zakladna, jaka je stale kolem PalmOS.
No - a co se mne na Foleu nejvice libi je samozrejme ten Linux. Bezny uzivatel to asi neoceni, ale pro nas ostatni to skyta pravdepodobne dalsi zatim netusene moznosti.

palmista řekl(a)...

2 clock:
Mě se koncept mininotebooku ala Foleo také líbí, to co kritzuji je IMHO špatná práce Palm Inc. v dotažení jejich produktů. Vadí mi věčně poddimenzované CPU, množství paměti etc. které ve finále snižují použitelnost. Pokud jde o Linux ve Foleu tak mám obavu zda Palm "nezapomněl" zařadit do jejich distribuce použité ve Foleu některé důležité části (X Server budiž příklad).